Transzformáció és átalakulás a Balkánon

 

A tantárgy neve: magyarul:  Transzformáció és átalakulás a Balkánon

Kódja:

GT_MNGN603

angolul:

Transformation and transition in the Balkans

 

Felelős oktatási egység:

Világgazdaság és Nemzetközi Kapcsoltok Intézet

Kötelező előtanulmány neve:

Kódja:

Típus

Óraszámok

Követelmény

Kredit

Oktatás nyelve

Előadás

Gyakorlat

Nappali

N

Heti

Heti

2

      gyakorlat

3

magyar/angol

Levelező

Féléves

Féléves

Tantárgyfelelős oktató neve:

Dr. Sigér Fruzsina

beosztása:

egyetemi adjunktus

Tantárgy oktatásába bevont oktató neve:

Nagy Sándor

beosztása

tanársegéd

A kurzus célja, a hallgatók megismertetése Dél-kelet Európával, amely gazdasági, etnikai, vallási és politikai sokszínűségével nap, mint nap foglalkoztatja a kontinens meghatározó politikai és gazdasági vezetőit. Stratégia fekvéséből adódóan fontos geopolitikai térség és évszázadok óta a nagyhatalmak küzdőtere. Az órák során Magyarország gazdasági érdekeit is számba vesszük ebben a szomszédos régióban Az elméleti oktatáshoz gyakorlati feladatok is társulnak, hogy az ismeretanyag minél jobban elmélyüljön és rögzüljön. A tantárgy képessé teszi a hallgatókat napjaink balkáni eseményeinek értelmezésére és a nagyhatalmi érdekek megértésére a balkáni átalakulásban.

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

Tudás: Rendelkezik a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan. Ismeri a projektben, teamben, munkaszervezetben való együttműködés, a projekt vezetés szabályait és etikai normáit.

Tisztában van a szervezetek működését, a gazdálkodási folyamatokat támogató informatikai és irodatechnikai eszközökkel. Elsajátította a szakszerű és hatékony kommunikáció írásbeli és szóbeli formáit, az adatok bemutatásának táblázatos és grafikus módjait.

 

Képesség: A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen – hazai, illetve nemzetközi – környezetben is. Tisztában van a nemzetközi, multikulturális környezetben végzett munkavégzés sajátosságaival. Képes a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően kis és közepes vállalkozást, illetve gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet vezetni. Képes középszintű szakmai idegennyelvtudása használatára.

 

Attitűd: A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.  Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre. Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak tudásához, munkájához és magatartásához. Kész a hibák kijavítására, munkatársait is segíti ebben. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.

 

Autonómia és felelősség: Önállóan szervezi meg a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén. Önállóan kíséri figyelemmel a társadalmi-gazdasági-jogi környezet szakterületét érintő változásait. A kapcsolódó szakpolitikák követését és alkalmazását részben önállóan végzi. Előadásokat tart, vitavezetést önállóan végez.

 

 

A kurzus rövid tartalma, témakörei:
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek

Kiselőadás tartás, házi dolgozat, szóbeli kérdezés, csoportmunkában való feladat megoldás.

Értékelés

 

A félévi jegy a következő részteljesítmények összességéből áll össze: zárthelyi dolgozatok (25-25%), prezentáció (40%), órai aktivitás (10%). A végső értékelés a következő: 0-57% elégtelen (1), 58-68% elégséges (2), 69-78% közepes (3), 79-89% jó (4), 90-100% jeles (5)

Jegymegajánlás a szemináriumi kiselőadások és zárthelyi dolgozatok alapján történik.

Az A, B, C vizsgák is írásbeliek

 

Kötelező szakirodalom:

Arday Lajos: Reformok és kudarcok: Jugoszlávia utolsó évtizedei, és ami utána következet, Budapest, BIP, 2002

Fábián György: A rendszerváltás politikájának fő jellemzői Szerbiába, Horvátországban és Szlovéniában, Szeged, József Attila Tudományegyetem 1996

Juhász József: Volt egyszer egy Jugoszlávia: a délszláv állam története, Budapest, Aula, 1999

Jelavich Barbara: A Balkán története, Budapest, Osiris, 2000

Sokcsevits Dénes – Szilágyi Imre – Szilágyi Károly: Déli szomszédaink története, Budapest, Bereményi Könyvkiadó, 1994

 

Ajánlott szakirodalom:

Dr. Atanasziu Hrisztoforosz: Az újkori Görögország története, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1994;

Juhász József – Márkusz László – Tálas Péter – Valki László: Kinek a békéje? Háború és béke a volt Jugoszláviában. Zrínyi Kiadó, Budapest, 2003;

Dayton Peace Agreement (The General Framework Agreement for Peace in Bosnia and Herzegovina) (Forrás: HTTP://WWW.OSCEBIH.ORG/OVERVIEW/GFAP/ENG/)

Juhász J. – Magyar I. –Tálas P.– Valki L.: Koszovó. Egy válság anatómiája. Osiris, Budapest, 2000;

Az ENSZ Biztonsági Tanács 1244. számú határozata (Forrás: http://un.org/Docs/scres/1999/sc99.htm oldalról: Security Council resolution 1244 (1999) on the situation relating Kosovo)

Oslo I. Declaration of Principles on Interim Self-Government Arrangements, 13 September, 1993. HTTP://WWW.MEMRI.ORG/DOCS/OSLO1.HTML

Kaplan, Robert D.: Balkan Ghosts. A journey through history. Picador, New York, 1994;

Malcolm, Noel: Bosnia. A Short History. Papermac, London, 1996;

Judah, Tim: Kosovo: What Everyone Needs to Know. Oxford University Press, Oxford, 2008;

Malcolm, Noel: Kosovo. A Short History. Pan Books, London, 2002;

King, Ian – Mason, Whit: Peace at any price. How the world failed Kosovo. Hurst, London, 2006;

Bieber, Florian et al.: Understanding the War in Kosovo. Routledge, London, 2009;

Bíró László: Bosznia-Hercegovina a daytoni szerződéstől a stabilizációs megállapodásig. Forrás: http://www.balkancenter.hu/pdf/biro_balkanmint01.pdf

Cox, John K.: The history of Serbia, Westport, CT: Greenwood Press, 2002;

Crampton, J.R: A Concise History of Bulgaria, Cambridge University Press, 2006;

Davidson, Douglas: Ten Years of the OSCE Mission to Bosnia and Herzegovina: Reflections on a Decade and Thoughts on the Future. In: OSCE Yearbook 2005;

Ducasse – Rogier, Marianne: Recovering from Dayton: From ’peace-building’ to ’state-building’ in Bosnia-Hercegovina. Helsinki Monitor, 15. évf., 2. sz., pp. 76–90, 2004;

Errington, R Malcom: History of Macedonia, Barnes Noble, 1994

Halász Iván: Válságkezelő nemzetközi igazgatás Koszovóban. Balkán-tanulmányok Központ. Forrás: www.balkancenter.hu/pdf/elemzes/halasz02, 2005;

Holbrooke, Richard: To End a War. Random House, New York, 1998;

Juhász József: Bosznia-Hercegovina 2006 óta. Az államépítés kudarca? Nemzet és Biztonság, január, pp. 11–19, 2008;

Judah, Tim: Kosovo: What Everyone Needs to Know. Oxford University Press, Oxford, 2008;

Juncos, Ana E.: Europeanization by Decree? Th eCase of Police Reform in Bosnia. Journal of Common Market Studies, 49. évf., 2.sz., pp. 367–389., 2011;

Kaplan, Robert D.: Balkan Ghosts. A journey through history. Picador, New York, 1994

Kemenszky Ágnes: A nyugat-balkáni uniós stratégia fejlődési irányai: stabilizáció és/vagy csatlakozás? In: 60 éves Közgáz. A Jubileumi Tudományos Konferencia alkalmából készült tanulmányok: Társadalomtudományi Kar. Budapest, Aula, 2008. 155–171. old.

Keohane, David: EUFOR Althea (Bosnia and Herzegovina). In: Grevi, Giovanni – Helly, Damien – Keohane, Daniel (szerk.): European Security and Defence Policy. The first ten years (1999–2009). EUISS (European Union Institute for Security Studies), Párizs, pp. 211–220., 2009;

King, Ian – Mason, Whit: Peace at any price. How the world failed Kosovo. Hurst, London, 2006;

Knauer, Jannik: EUFOR Althea: Appraisal and Future Perspectives of the EU’s Former Flagship Operation in Bosnia and Herzegovina. College of Europe. Department of EU International Relations and Diplomacy Studies. EU Diplomacy Papers 7/2011, Bruges;

Malcolm, Noel: Bosnia. A Short History. Papermac, London, 1996;

Malcolm, Noel: Kosovo. A Short History. Pan Books, London, 2002;

Oellers-Frahm, Karin: Restructuring Bosnia-Herzegovina. A Model with Pit-Falls. In: von Bogdandy, Armin – Wolfrum, Rüdiger (szerk.): Max Planck Yearbook of United Nations Law. 9. évf., Martinus Nijhoff Publishers, Leiden, pp. 179–224., 2005;

Oliva, Fabio: Between contribution and disengagement: Post conflict elections and the OSCE role in the normalization of armed groups and militarized political parties in Bosnia and Herzegovina, Tajikistan, and Kosovo. Helsinki Monitor, 18. évf., 3. sz., pp. 192–207., 2007;

Prunk, Janko: A Brief History of Slovenia: Historical Background of the Republic of Slovenia, Založba Grad, 1996;

Roberts, Elizabeth: Realm of the Black Mountain: A History of Montenegro, Cornell University Press, Ithaka, New York, 2007;

Semanic, Hana: EU-integráció szeparáció által. Etnikai csoportok intézményesítése Bosznia-Hercegovinában. Pro Minoritate, Ősz, pp. 57–66., 2011;

Sokcsevits: Horvátország a 7. századtól napjainkig, Mundus Novus Kiadó, 2011

Vickers, Miranda: The Albanians. A Modern History, Palgrave Macmillan, New York, 1999;

 

 

 

 

Heti bontott tematika

A követelményrendszer és a tantárgyi tematika ismertetése. A Balkán, mint régió
TE* Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
A balkáni háborúktól a davosi megállapodásig
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Görögország
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Montenegró
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Horvátország
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Szlovénia
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Macedónia
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Szerbia
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Albánia
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Bosznia-Hercegovina
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Ciprus
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Koszovó
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
Bulgária
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása
  Törökország
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása

*TE tanulási eredmények

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük