A tantárgy neve: | magyarul: |
A világgazdaság történelme |
Kódja: |
GT_MNGN021 |
|||||
angolul: |
Economic History of the World |
||||||||
|
|||||||||
Felelős oktatási egység: |
Világgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet |
||||||||
Kötelező előtanulmány neve: |
|
Kódja: |
|
||||||
Típus |
Óraszámok |
Követelmény |
Kredit |
Oktatás nyelve |
|||||
Előadás |
Gyakorlat |
||||||||
Nappali |
x |
Heti |
2 |
Heti |
1 |
Gyakorlati jegy |
4 |
magyar |
|
Levelező |
|
Féléves |
|
Féléves |
|
||||
Tantárgyfelelős oktató | neve: |
Dr. Mazsu János |
beosztása: |
egyetemi docens |
|||||
Tantárgy oktatásába bevont oktató | neve: |
Nagy Sándor |
beosztása |
egyetemi tanársegéd |
|||||
A kurzus célja, hogy a hallgatók
megismerjék a modern világgazdasági rendszer születésének és formálódásának történetét , a globalizáció folyamatait és szerkezetét. |
|||||||||
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
Tudás: A hallgató számára a gazdaságtörténet alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismerete, Képesség: a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatoknak, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikáknak, jogszabályok változásainak értelmezése és alkalmazása javaslatai, döntései során, Attitűd: A hallgató fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre. – Befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is). Autonómia és felelősség: Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
|
|||||||||
A kurzus rövid tartalma, témakörei
Az előadás célja a modern világgazdasági rendszer születésének, fejlődésének gazdaságtörténeti bemutatása, a világgazdasági rendszer szerkezeti és integrációs folyamataira. A megközelítés módszere: elemzés a gazdaság egy-egy hangsúlyos területének, problémájának elemzésén keresztül, a 19-20. századi regionális és globális folyamatokból vett példák segítségével. Arra törekszünk, hogy a kutatási területek, problémák, témakörök eredményeit, jellegzetességeit konkrét példák segítségével feltárjuk, és egyúttal bemutassuk az ipari modernizáció rövid és hosszú távú gazdasági és társadalmi következményeit, a globalizáció jellegét és előrehaladását. Az előadás kiegészítő célja annak az érzékeltetése, hogy a gazdaság- és társadalomtörténet olyan tudásterület, amelyek ismerete segíti a jelenkori gazdasági folyamatok megértését.
|
|||||||||
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek
Előadás, prezentáció Gyakorlat:kis csoportos feldolgozás, tanulói prezentáció (esettanulmányok) |
|||||||||
Értékelés
Írásbeli vizsga a vizsgaidőszakban, Vizsgafeladat: az előadás tematikájában szereplő témák közül kettő, amelyek közül a vizsgázó egyet választhatóan dolgoz ki kifejtő módszerrel (esszé)
|
|||||||||
Kötelező szakirodalom:
Ajánlott szakirodalom:
|
|||||||||
Heti bontott tematika |
|
|
Fogalmak, recepciók, elméletek a modern gazdasági világrendszer kialakulásához |
TE* A félév fogalmi megalapozásának megértése | |
|
A „világgazdaság nélküli világ” a kapitalizmus kialakulása előtt. Kereskedelem az ókorban és középkorban |
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A világkereskedelem jellege és térszerkezetei – első korszak: 15-16. századtól az 1780-as évekig (a nagy földrajzi felfedezések – a gyarmatosítás) |
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A világkereskedelem jellege és térszerkezetei – feudális távolsági kereskedelem; a világkereskedelem háromszögei |
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A modern világgazdaság kialakulása és az ipari kapitalizmus első korszaka (1780-1870) |
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A modern világgazdasági rendszer második korszaka és a monopolkapitalizmus (1870- 1945) |
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A modernizáció társadalomtörténete (demográfiai viszonyok, migráció, társadalmi mobilitás |
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A világgazdaság régiói, centrum/ok és perifériák
|
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A világgazdaság régiói, centrum/ok és perifériák
|
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A világgazdaság régiói, centrum/ok és perifériák
|
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A világgazdaság régiói, centrum/ok és perifériák
|
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A világgazdaság régiói, centrum/ok és perifériák
|
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
A globalizáció – többpólusú világgazdaság kialakulása |
TE Az előadás anyagának megértése, feldolgozása | |
|
Merre tovább? |
TE A féléves anyag alapján kreatív kérdések, hipotézisek megfogalmazása |